I love this country.. - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jamie Meijer - WaarBenJij.nu I love this country.. - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jamie Meijer - WaarBenJij.nu

I love this country..

Blijf op de hoogte en volg Jamie

21 Januari 2018 | Tanzania, Arusha

Terwijl ik deze blog aan het schrijven ben, zit ik op het terras van een super mooie lodge met een geweldig uitzicht. Vanuit het zwembad heb je uitzicht op de heuvels en de omgeving, alsof je op internet een foto ziet. Heerlijk even zo genieten voordat mama komt en we de Kilimanjaro op gaan. Wat ik het allermooist van deze lodge vindt, is dat het niet alleen een lodge is. Ze hebben een eigen groentetuin, eigen koeien voor melk en boter, een project waarmee jongeren een bedrijfje kunnen beginnen en een weeshuis. We hebben net een rondleiding door het weeshuis gehad en ik moet zeggen; ik ben sprakeloos! Deze mensen hebben echt een hart van goud!

In het weeshuis zijn drie huisjes met elk een jongens en een meisjes kamer eten. Verder is er een gezamenlijke speeltuin en aula, waar ze huiswerk maken en 1x per week een half uur op de iPad mogen. Als je de situatie van deze kinderen ziet is dat best confronterend. De slaapkamers zijn kaal en sober, de wc bril was stuk en erg vies en ze hadden geen douche, omdat ze geen waterleiding hebben. Het is lastig voor te stellen dat deze kinderen hier echt wonen en dat dit hun thuis is, maar als je de achtergrond van de kindjes hoort en andere weeshuizen ziet, hebben ze het hier heel goed! Opleiding staat hier centraal voor ieder kind wordt er gezorgd voor basisschool, middelbare school en een passende vervolgopleiding. Eén meisje gaat binnenkort starten op een privé school om arts te worden, omdat ze dat leuk vind en erg slim is. Op deze manier willen ze de kinderen een goede toekomst bieden en alles wordt door dit doel betaald!

Ook zagen we een jongetje van 12 die net nieuw was met zijn 3 zusjes. Zijn ouders waren drie maanden na elkaar overleden en toen stond hij er alleen voor met zijn zusjes. Gelukkig kon hij hier terecht. Hij spreekt alleen geen Engels of Swahili, omdat hij nog nooit naar school is geweest. Moet je voorstellen 12 jaar en geen onderwijs gehad! Hij is dus nu gestart op de kleuterschool als 12 jarige, zo zielig, maar fijn dat hij nu wel educatie krijgt. Ook hebben ze nog nooit een wc gezien, dus hun behoeften doen ze op plekken waar het niet hoort. Wat hebben sommige kinderen op de wereld toch zwaar en maken dingen mee die wij ons niet kunnen voorstellen!

Een ander meisje is op straat gevonden toen 7 jaar was en ze woog toen 8kg! Ze heeft weken in het ziekenhuis gelegen, omdat haar maag vol met afval en zand zat. Dit meisje is nu 13 en kan niet praten en is gehandicapt, maar krijgt hier liefde en zorg en wordt geholpen en geaccepteerd en je zag haar genieten. Wat een prachtig doel, ik ben sprakeloos, vol bewondering en deze mensen zijn echt een voorbeeld voor mij! De manier waarop zij naar kinderen kijken, liefde geven, kansen geven en kindjes helpen!

Afgelopen week ben ik op safari gegaan met een Italiaans koppel, dit vond ik best spannend, omdat ik een week met hen samen zou zijn en ik ze niet kende, maar het was erg gezellig. Ik heb weer enorm veel gave dingen gezien en meegemaakt. Ik heb zelfs alleen in een tentje geslapen in the national parcs. Ik hoorde ‘s nachts dus de buffels naast mijn tent eten en hoorde de hyena’s brullen. Best spannend en eng, maar ook weer een hele beleving.

Eerst zijn we naar Tarangire geweest daar heb ik 4 cheeta’s gezien die langs de auto liepen op een afstand van 5 meter! Dit was een goed begin van de safari, want ik had nog nooit eerder een cheeta gezien en nu al meteen vier! Kort daarna zagen we vier leeuwen in het gras leeuwen en die waren aan het eten. Waarschijnlijk hadden ze de buffel nog, maar net gevangen, want ze waren de huid er nog af aan het scheuren. Dit was zo gaaf en zo dichtbij dat ik het gras in de maag van de buffel zag zitten. Dit was pas dag 1 en kon nu al twee dingen van mijn lijstje afstrepen, dat is een goed begin.

Dag 2 zijn we naar de crater geweest en deze dag was nog beter dan de vorige! Ik heb hier een neushoorn gezien met baby en ik hem met het oog zien, zonder verrekijker! Weer iets van mijn lijstje kunnen strepen, maar dat was zeker niet alles die dag. Aan het einde van de middag zagen we twee leeuwen liggen en toen wij stopten stonden de leeuwen op, liepen om onze auto heen en gingen op 2 meter afstand van de auto kindjes maken. Dit werd afgesloten met een heerlijke mannelijke leeuwen brul, zo vet! Niet veel later zagen we nog drie vrouwtjesleeuwen met 5 welpjes en 3 mannetjesleeuwen. Deze waren allemaal zo dichtbij dat ik ze kon horen ademen, deze dag kon niet meer stuk voor mij. Toen we terugreden zagen we nog batearfox, dat is bijzonder, omdat deze normaal onder de grond leven. Ook zagen we een caracal, dit is een kleine uit de katachtige familie en zeer zeldzaam. Onze gids die al meer dan 10 jaar safari’s doet, had hem pas 5x gezien dus dat was echt heel bijzonder en onze gids werd ook helemaal enthousiast. Tot slot zagen we nog een babyaapje die waarschijnlijk die dag nog geboren was, hoe schattig! Na deze dag was ik zo enthousiast en ik heb zo genoten.

In de serengeti heb ik twee keer een luipaard gezien vlakbij in een boom en een keer zagen we hem zelfs uit de boom klimmen. Dag twee in de serengeti hadden we een hele vette gamedrive. We zagen een vrouwtjesleeuw een baby pumba vangen, lifehunting nummer 1 was een feit! Daarna zagen we nog een luipaard in de boom met een prooi, die hij nog aan het killen was. Daarna ging hij nog aan de wandel met zijn prooi en zagen we hoe hij zijn prooi opat in een mooi uitgekozen boom. Weer enorm zeldzaam, maar ik heb het gezien! Op het einde van de dag zagen we drie leeuwen in het gras liggen in een halve cirkel. Dit betekent dat ze gaan jagen, in dit geval op een kudde buffels. We hebben de hele aanval gezien, helaas mislukte deze en vielen de buffels de leeuwen terug aan en vervolgens gingen de leeuwen weer in aanval. Het leven in de natuur en van de beesten! We hebben hier anderhalf uur gestaan en ik had het gevoel dat ik een documentaire zat te kijken op national geografic.

Op weg naar Lake natron zagen we nog twee krokodillen in een rivier liggen. Geloof mij deze safari heeft al mijn dromen overtroffen en ik heb zoveel gave dingen gezien, echt geweldig!

In Lake natron zouden we ‘s nachts de vulkaan gaan beklimmen dus wij om half 11 uit bed voor de nacht klim. We kregen twee ‘gidsen’ mee, gelukkig was het voor één van de gidsen ook de eerste keer dat hij de klim deed en spraken ze niet zo goed Engels. Toen het na 5 minuten begon te regenen dacht ik al dit wordt een lange tocht. Na een uur was de regen zo hard en was er overal bliksem en donders en wij liepen op een vulkaan op een open vlakte. Dus wij vroegen of het toch wel veilig was om met dit weer te lopen en onze gids begreep ons natuurlijk niet. Uiteindelijk moesten we de zaklampen uitdoen, want die zou de bliksem aan trekken en in het donker verder lopen. Dit was voor ons het moment om te beslissen dat het beter was om naar beneden te gaan. De volgende dag hoorde we dat het weer die nacht echt heel gevaarlijk was om te klimmen, dus ik was super blij dat we naar ons gevoel hadden geluisterd, maar baal wel dat we de vulkaan niet beklommen hebben.

De dag erna zijn we naar de watervallen gegaan. We moest eerst over de rotsen klimmen en door de rivier lopen, het water kwam ongeveer tot mijn middel. Dit was echt een hele mooie tocht in een super mooie omgeving. Bij de waterval aangekomen hebben we daar lekker gezwommen en genoten van het wonder van de natuur. Daarna nog naar het meer geweest met de flamingo’s en hebben we de flamingo’s op 30 meter afstand gezien.

Helaas was het daarna echt tijd om naar huis te gaan! Ik heb deze week weer heel veel mogen zien, genieten en meemaken! Maar nu ga ik naar het vliegveld om mama op te halen en samen met haar deze super reis af te sluiten! Tot over twee weken in Nederland!

• 22 Januari 2018 - 19:58

Monique:

Hoi Jamie, wat was dit weer een mooi verslag. Heerlijk om jouw avonturen te lezen. Wat heb jij veel gezien, ervaren en geleerd. Geniet samen met je moeder van de laatste weken. Veel plezier samen. Groetjes Monique

• 22 Januari 2018 - 22:12

Cor Horsten:

Weer een mooi verhaal over jouw ervaringen. Inmiddels heb jij je moeder in jouw armen gehad. Dit moet
    een alles overheersend gevoel hebben gegeven. Ruim 3 maanden je moeder niet zien alleen contact hebben is ook niet niks. Jamie geniet van deze dagen en over 14 dagen zien wij elkaar weer. Opa Cor

• 23 Januari 2018 - 08:54

Astrid:

Jeetje, wat een topsafari! Je hebt echt megaveel gezien in die paar dagen!!

• 01 Februari 2018 - 22:43

Ingrid Van Der Zande:

Wat een geweldige ervaringen heb je toch op gedaan! Super tof om allemaal te lezen! Het eind is bijna in zicht.. geniet nog van het laatste stukje! Groetjes ingrid