Wat een ervaring! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jamie Meijer - WaarBenJij.nu Wat een ervaring! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jamie Meijer - WaarBenJij.nu

Wat een ervaring!

Blijf op de hoogte en volg Jamie

16 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Zoals beloofd zou er snel een nieuwe blog volgen.
Na verschillende pogingen is het eindelijk gelukt om achter mijn laptop een verslag te maken. Ik heb momenteel wifi, tijd om te typen, ben uitgerust en mijn huisgenoten en ik hebben geen andere plannen! Niks staat meer in de weg om deze poging 'blog typen' te laten mislukken.

Maandagmorgen was het zovér, om kwart over 5 ging mijn wekker en moest ik echt uit mijn bed. Geloof me dat is écht vroeg! Om kwart over 6 zaten wij in de auto richting stage. We waren natuurlijk te vroeg aanwezig. Dit was eigenlijk wel heel leuk, zo viel het ons op dat er al veel leerlingen waren, maar dat de docenten nog niet te bekennen zijn. Hoe vroeg de leraren in Nederland al in de klassen zo komen ze hier net op tijd voor de les binnen gerend. Onze vraag was hierbij was natuurlijk: bereiden zij de dag ervoor alles voor of wanneer leggen ze alles klaar? Deze vraag werd mij snel duidelijk.
Na de weekopening( hierbij wordt door de docenten snel besproken wat er die week bijzonder is) werd ik meteen geroepen. De juf van groep 7 wilde mij heel graag als stagiaire, ze vond namelijk mijn stem zo fijn!!
Zo kreeg ik de klas groep 7 toegewezen en begon de meest indrukwekkende stagedag in vier jaar!

Een aantal opvallende punten in het Curaçaose onderwijs:
- De school begint hier om 7.15 en is om 12.15 uit. De leerlingen hebben om 8.30 vijf minuten eetpauze en om 10.00 een kwartier buitenspelen.
- Bij het buitenspelen mogen er geen tik-, bal- en pakspellen gespeeld worden. Heel bizar, leerlingen praten een beetje en sommige rennen verdwaald rond.
- als de bel gaat, gaan de leerlingen in twee rijen voor de klas staan. Een rij jongens en een rij meisjes, de meisjes mogen eerst de klas en daarna de jongens. Dit is altijd bij het binnenkomen in een ander lokaal, dus ook bij de gymzaal, computerlokaal etc.
- Als ieder zit, wordt er eerst iedere ochtend gebeden.
- De uitleg hier , is als volgt: je schrijft op het bord wat de leerlingen moeten maken en je zegt 'BEGIN!'
- Zo praten ze niet tegen de leerlingen, maar ze schreeuwen alleen maar!
- Ook vragen ze niks, maar ze bevelen het: 'pak dit', 'geef dit aan', loop naar juf.. en zeg..'! Tijdens de lessen worden ook de volgende instructies gegeven: 'STIL!', 'BEGIN', WERK AF?!'.
- In Nederland ben ik de hele dag bezig met uitleggen, extra instructies, leerlingen helpen, rondlopen etc, hier in Curaçao zit de leerkracht achter het bureau en komt eigenlijk niet van de stoel af, alleen om op het bord de opdrachten te schrijven.
- In de klas worden de lessen in het Nederlands gegeven, maar daar buiten wordt er bijna alleen in het Papiaments gecommuniceerd, dit is erg vervelend als buitenstaander.
- De gymlessen worden buiten gegeven op een geasfalteerd basketbalveldje midden in de zon. De baskets zijn kapot en er zijn weinig materialen.
- Als leerlingen niet meteen een som kunnen maken zonder uitleg en bij de juf om uitleg vragen zijn ze 'lui' of 'dom'. De verantwoordelijkheid van het leerproces ligt ook bij de kinderen en niet bij de leerkracht.
- De kinderen krijgen voor twee weken huiswerk en hebben voor iedere dag twee tot drie taken, ipv van twee tot drie taken in de week.

Verder was er nog groot nieuws maandag: onze huisgenoten zouden eigenlijk volgende week verhuizen naar een ander huis. Dit vonden wij niet leuk en wij hebben erg ons best gedaan om ze over te halen om te blijven. Vandaag kwamen ze met het nieuws dat ze een week geleden al hadden besloten om te blijven. Ze hebben dus een week gelogen en wij hebben een week geprobeerd om ze op allerlei manieren over te halen. MAAR ZE BLIJVEN DUS!! Het is ontzettend gezellig met zijn vijven en nu weet ik zeker dat we een toptijd gaan krijgen met z'n allen!

Dinsdag hadden we voor de verandering weer geen stroom en het andere studentenhuis(buren) geen water, dus ze kwamen hier water halen en douchen. Dit keer was het trouwens geen vlieger, maar een onbekend probleem waardoor de stroom het niet deed.

Woensdagmiddag na stage zijn Ellen en ik de boodschappen gaan halen voor deze week of misschien wel twee weken. We hebben op ons gemak de winkel rond gereden en allerlei maaltijden samengesteld om de komende weken te eten. 's Avonds zijn we naar Cabana geweest, lekker drankje gedaan en een dansje gewaagd. We kennen steeds meer mensen dus het wordt steeds gezelliger! Helaas moesten we op tijd weer naar huis.

Pffoooeee, wat had ik vandaag een hekel aan mijn wekker. Vandaag was kwart over vijf echt extreem vroeg! Verder hebben we vandaag lekker ge-chilled en 's avonds hebben we een spel gedaan om elkaar wat beter te leren kennen. Vandaag heb ik ook kaartjes en foto's opgehangen. Dit maakt het erg gezellig, alleen jammer dat ik niet al mijn kaarten heb meegenomen. Dus wil je graag op mijn muur erbij hangen? Het adres is : Berg Altena 54, Willemstad, Curacao!

Gisteren was Valentijnsdag, wat een happening is dat hier! Bijna iedereen loopt in het roze of rood. Mensen knuffelen met elkaar en wensen elkaar een happy valentineday. Op stage hebben we een extra dag geholpen met het maken van pakketjes die de leerlingen hadden besteld. Alles in hartjesvorm of met rode hartjes erop. Heel de week staat hier alles al in teken van Valentijn. Leuk is dat Valentijnsdag hier voor iedereen is, dus je geeft iemand iets om te laten zien dat je degene mag. Dit kan iedereen zijn een juf, meester, moeder, vriend(in), etc. Heel leuk dat iedereen zo begaan is met elkaar en zo vrolijk!

's Avonds zijn we naar Kokomo geweest. Hier was een gemaskerd Valentijns feest. Dit was gewoon in een strandtent op het strand. Het was erg gezellig en leuke muziek! We hebben zelfs nog even over het strand gelopen en op de pier gestaan. Heel bizar zo'n feestje in de buitenlucht bijna op het strand. Bij thuiskomst nog even met papa en mama geskypt, die werden nl. net wakker. Fijn om ze weer even te zien net voor je je bed in duikt!

P.s. Dankjewel voor alle lieve reacties op de blog en de appjes die ik erover krijg!





  • 16 Februari 2014 - 11:44

    Monique Van Boxel :

    Hoi Jamie,

    Dit klinkt allemaal goed, alleen 5.15 u opstaan is wat minder. Maar gezien de lestijden heb je dan 's-middags wel tijd voor siësta :) Foto's zien er geweldig uit, die zee zoooooo blauw....prachtig!

    Groetjes,
    Monique xxx

  • 16 Februari 2014 - 14:18

    Marga:

    Hoi Jamie

    Leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat en vooral dat je met allemaal leuke meiden in huis zit en jullie samen allemaal leuke dingen doen.
    Kan me voorstellen dat het lesgeven daar wel erg wennen is en hoop voor de kinderen daar en voor jezelf dat je daar wat verandering in kan brengen dat het met vriendelijk lesgeven veel beter kan.
    Veel plezier nog!

    Groetjes Marga

  • 19 Februari 2014 - 19:38

    Thea :

    Hoi Jamie,

    Wat een leuk verhaal weer. Ook leuk om te lezen hoe ze daar gewend zijn om met elkaar om te gaan op school. Een heel verschil met hier.
    Je hebt het daar wel naar je zin, dat lees ik uit heel je verhaal. En die foto's....echt heel mooi !!
    Is je kamer al wat aangekleed ?

    Groetjes, van ons allemaal.

  • 20 Februari 2014 - 12:18

    Bart:

    Hoi Jamie,

    Ik ga vanmiddag proberen het onderwijs op Curacao na te doen met de kinderen. Ze zullen er vast heel blij van worden!

    Fijn te horen dat het zo goed gaat, ik ben jaloers!

    Groetjes Bart en groep 7/8 van bs. Kameleon

  • 26 Februari 2014 - 17:56

    Cor Horsten:

    Jamie,

    Wat een leven heb jij daar geniet van alles wat op je afkomt.
    Je bent toch wel iemand die het treft, maar daar ook hard voor werkt.
    Het maken van een reisverslag is een bijzonder goed idee en geeft ons een inzicht van jouw leven daar.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag. Wij zijn een paar dagen naar Beekbergen(ver he) vandaar mijn late reactie.
    Groetjes van:
    Oma Betty en Opa Cor

  • 02 Maart 2014 - 13:04

    Carla:

    Hoi Jamie,

    Wat leuk allemaal mee te mogen maken. Zijn indrukken en ervaringen die je altijd bij zullen blijven. Ook voor ons leuk om te lezen, kan me zo wel een beeld geven hoe het er daar aan toe gaat, vooral valentijnsdag vond ik bijzonder om te lezen naast de verhalen hoe het er daar op school aan toe gaat.

    Heel veel plezier nog, geniet ervan, lees graag nog op je blog hoe het verder gaat de komende maanden.

    Groetjes,

    Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Jamie

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 17022

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2017 - 02 Februari 2018

Tanzania 2017

04 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: