Mooiste tijd van mijn leven! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jamie Meijer - WaarBenJij.nu Mooiste tijd van mijn leven! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jamie Meijer - WaarBenJij.nu

Mooiste tijd van mijn leven!

Blijf op de hoogte en volg Jamie

26 December 2017 | Tanzania, Arusha

De afgelopen weken waren echt geweldig! Ik heb de afgelopen twee weken gewerkt bij een nieuw project, waarbij ik ook daar sliep. Ik was dus van maandag tot en met vrijdag in de bush en in het weekend ging ik naar Arusha. Het was een fantastische ervaring en heb er zoveel kunnen doen en geleerd. Ik heb onwijs genoten en het was zo gaaf ,dat ik niet weet of ik kan verwoorden wat ik gedaan en ervaren heb.

Ik sliep in een tentenlodge met een super mooi uitzicht op Lake manyara, dit is een national park. De tent was van buiten gewoon een simpele tent, maar van binnen super mooi afgewerkt. De bedden waren super groot en kon zelfs mijn benen strekken zonder dat mijn voeten uitstaken. Elke morgen werd ik wakker gemaakt en zetten ze een kopje groene thee voor mij klaar, dat was zo luxe en lekker opstaan. Daarna ging ik ontbijten en kon ik kiezen uit 5 soorten cornflakes met melk. Jaja, melk dat was heerlijk! Ik had dit namelijk al weken niet meer op. Daarnaast kreeg ik nog een bakje met vers fruit, een verse jus en een bakje yoghurt. Ik heb zo enorm genoten van mijn ontbijt iedere ochtend, omdat ik in Arusha vaak als ontbijt toast heb. Als lunch maakte de kok vaak iets simpels voor mij klaar. Hij noemde het simpel, voor mij was het een verrukkelijke vijfsterren maaltijd. Meestal was het French toast, omelet of een vegetarische pizza met avocado salade. ECHT GODDELIJK!

’s Avonds at ik met de andere gasten mee en kreeg ik een drie gangen menu en ik weet niet hoe die kok het deed, maar alles wat ik op heb en geproefd heb, was echt zo lekker. Ik heb nog nooit van mijn leven zoveel nieuwe dingen geprobeerd en alles zo lekker gevonden. Omdat ik zo nieuwsgierig werd naar wie en hoe mijn eten gemaakt werd, heb ik ook een aantal middagen in de keuken geholpen met voorbereiden van het diner. Ik mocht dan helpen met snijden, kijken en proeven van nieuwe groenten. Hij legde uit hoe hij alles klaarmaakte en dat alles deed hij op een barbecue en een campingpitje. Ongelooflijk hoe goed ze dat hier kunnen.

Eén avond waren er geen gasten en heb ik voor de staff en mezelf hutspot gemaakt, het was heel leuk om samen te koken en hen iets te leren over Nederlands eten. Ze begrepen alleen niet hoe je genoeg kunt hebben aan alleen groenten en wat aardappelen. Gelukkig vonden ze het allemaal heel lekker. Naast dat het eten en het slapen super lekker was, kon ik ook iedere dag genieten van een warme buitendouche. Ik stond dan in het zonnetje onder een boom te douchen en er kwam super veel water uit. Het water was ook nog eens lekker warm en werd verwarmd door een soort openhaardkacheltje. Alles van deze lodge is duurzaam en helemaal in de natuur, maar toch zo luxe. Dat vind ik heel bijzonder.

Bij deze lodge zit ook een community center voor de masai, omdat ze met de opbrengst van de lodge de masai families steunen. Veel masai meisjes en jongens worden op de campsite getraind en opgeleid tot ober, serveerster of gids. Een super mooi initiatief. In de ochtend kwamen de kinderen van de masai naar de community center voor onderwijs. Normaal is het een voorschoolse educatie en leren de kinderen tellen, Swahili en schrijven, maar omdat ik kwam en het eigenlijk vakantie was, kregen de kinderen nu Engelse les. Dat betekent dat er kinderen van alle leeftijden kwamen. De jongste was 3 of 4 en de oudste 18. Dit was best een uitdaging tijdens de rekenles, want voor het ene kind moest je de getallenlijn opschrijven en de andere kinderen maakten sommen tot de miljard. Ik heb dus enorm veel geleerd en mijn organisatie en differentiatie skills weer even opgefrist. De eerste dag waren er ongeveer 15 kinderen. De kinderen waren zo positief en enthousiast dat ze het verder vertelden. Aan het einde van mijn twee weken moesten er tafels/banken bijgezet worden, want er zaten maar liefst 30 kinderen in de klas. Dit is best bijzonder omdat de masai cultuur eigenlijk tegen onderwijs is, omdat ze dan bang zijn dat hun cultuur verdwijnt. Veel masai mensen die educatie hebben gehad willen de cultuur veranderen of zetten zich af van de cultuur.

Dit is de reden dat de leerkracht van de klas het heel belangrijk vindt dat de kinderen plezier hebben op school en graag iets willen leren. Er is dus heel veel tijd voor spel. Zo kan hij de schakel vormen tussen de masai en onderwijs, want onderwijs is nu eenmaal erg belangrijk. De leerkracht kijkt heel erg naar wat voor deze kinderen belangrijk is en wat ze moeten kunnen en weten voordat ze naar primairy school gaan. Ik ben twee weken hier op school geweest, maar hij heeft mij enorm geïnspireerd! Hij is zo bezig met de belevingswereld van de kinderen en het spelend en in de praktijk leren. Daar kan ik nog zoveel van leren. Zo zijn we bijvoorbeeld op een ochtend met de hele klas naar buiten gegaan en zijn we naar de top van de heuvel gewandeld. Onderweg kwamen we allerlei bomen, planten en dieren tegen en deze werden dan uitgelegd en besproken in het Engels. Zo leerden de kinderen de namen van de bomen en dieren in het Engels. Deze kinderen weten al zoveel van de natuur, ze weten precies welke vruchten je kan eten en wat elke boom te bieden heeft. Op de top van de heuvel hebben we foto’s gemaakt. Dit was nieuw voor de kinderen en ze dachten eerst dat het een spiegel was. Na een aantal selfies en zebra’s en impala’s die we gespot hadden, zijn we weer naar beneden gegaan. We zijn de zebrapoep gaan volgen om uiteindelijk op een paar meter afstand van de zebra’s te staan. Dit was zo ongelooflijk gaaf en de kinderen waren zo enthousiast en gemotiveerd, dat ik er stil van werd. Dit is zo waardevol en zo’n mooie manier van lesgeven, maar in Nederland zit je soms zo vast aan je rooster, regeltjes, doelen en methodes dat je vergeet hoe mooi en waardevol buitenonderwijs kan zijn. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik vaker de methodes en de kinderen wil loslaten en ook meer naar de behoeftes naar de kinderen te kijken. Spelend en praktisch leren is ook leren en blijft vaker hangen! Dus vanaf februari wil ik dit gaan toepassen in mijn onderwijs in Nederland. Het plezier in school is zo belangrijk en de motivatie van kinderen.
Verder heb ik heel veel Engelse lessen gegeven en heb de kinderen de kleuren, vormen, getallen, lichaamsdelen in het Engels geleerd met spelletjes. Best een uitdaging om kinderen een taal te leren zonder dat je elkaar verstaat, zonder materialen en zonder methode. Het enige middel dat ik had om in te zetten was mijn eigen lichaam en gebaren, dus op deze manier heb ik ze met spelletjes dit geleerd. Het was zo gaaf om na een week te merken dat je steeds meer met elkaar kon communiceren en elkaar beter begreep. Voor de leerkracht heb ik een timetable gemaakt en een schema met de doelen, tussendoelen en activiteiten om de doelen te halen. De leerkracht heeft nl. geen studie gehad en wilde wat meer handvatten, dus op deze manier heb ik heel veel van hem geleerd en hij van mij. Dit was zo waardevol, bijzonder en gaaf om te doen! Dit ga ik zeker meenemen en nooit meer vergeten.

In de middagen heb ik Engelse training gegeven aan het personeel! Nooit verwacht dat ik dit zou kunnen en durven, maar ik heb het gedaan, mezelf overwonnen en het ging eigenlijk best goed! Elke dag kwamen er andere personeelsleden of mensen van de masai. In het begin vond ik het best moeilijk omdat de mensen van de masai soms afstandelijk overkomen, maar als je ze beter leert kennen zijn ze super open, eerlijk en lief! Tijdens deze middagen hebben we veel met elkaar gekletst en over de verschillen in culturen. Ik heb niet alleen mijn Engels hierdoor verbeterd, maar ook super veel geleerd over de masai. Ze zijn zo anders opgevoed en hun manier van denken is zo ander. Ze maken ook al heel veel mee, omdat de overheid steeds nieuwe regels heeft, waardoor hun manier van leven heel moeilijk wordt. Ruben (de leerkracht) vertelde dat hij als klein jongetje van zes op de geiten moest letten en moest opletten of de overheid kwam, want als die kwam moest hij wegrennen. Op een dag was hij te laat en heeft de overheid hem meegenomen en naar een boardingschool gebracht. Hier heeft hij drie maanden gezeten, zonder dat hij de leerkrachten of andere kinderen kon verstaan, omdat hij alleen masai sprak. Hij kon dus ook de vraag; hoe heet je niet beantwoorden en dus hebben ze hem de naam Ruben gegeven. Omdat hij niet meer thuiskwam, dachten zijn ouders dat hij overleden was. Na drie maanden mocht hij naar zijn familie om te vertellen dat het goed ging en werd daarna meteen weer meegenomen naar school. Hier heeft hij zes jaar gezeten en mocht maar 4 weken per jaar naar huis. Hij is hier zo van geschrokken en ontdaan dat hij andere kinderen wil helpen van de masai en daarom hen lesgeeft.

Ik sprak een meisje dat net zo oud is als ik, maar die is uitgehuwelijkt aan een man van 42 en heeft twee kinderen. Ze is de derde vrouw van haar man en haar man beslist alles van het eten tot of de kinderen onderwijs krijgen. Ze mag hem wel dingen vragen, maar als hij nee zegt, dan gebeurt het niet. Het lijkt mij zo erg om zo onderdanig aan iemand te moeten leven die je ouders hebben uitgezocht. Ze zei zelf ook het is een way of life and not a way of love. Ik vond het best heftig en confronterend om te horen van een meisje dat precies even oud is, maar zo’n ander leven heeft, omdat ze toevallig ergens anders geboren is.

De masai hebben ook allemaal van de grote tunnels in hun oren, deze worden al gemaakt als ze vier of vijf jaar zijn. Ze maken deze gaten gewoon met stokjes en pakken steeds een dikker stokje op het oor op te rekken. De jongens lopen allemaal op slippers gemaakt van autobanden en die kunnen daar alles op. Ze kunnen rennen, springen en zelfs voetballen of de rotsen met deze slippers. Van Mbeijani mocht ook een keer de slippers proberen en heb ik er een stukje opgelopen. Ze liepen beter dan verwacht en geven meer steun, maar bewegen totaal niet mee en zijn kei hard. Het was zo leuk om dat allemaal te kunnen ervaren en vragen. Op deze manier ga je toch anders naar een cultuur kijken en naar de mensen.

Overdag was ik dus veel met het personeel, masai mensen en kinderen en leerde ik heel veel over de Tanzaniaanse gewoontes, manier van denken en cultuur. Vrouwen zijn ook minderwaardig aan mannen en mannen zijn trots op hoe veel vriendinnen of vrouwen ze hebben. Het is hier heel belangrijk om aanzien te hebben en hoe meer vriendinnen/ vrouwen je hebt, hoe meer aanzien. En de vrouw moet het allemaal maar accepteren. Het is zo bijzonder om tussen de mannen te zitten en dit als vrouw te horen en hierover te discussiëren, want zij wilde natuurlijk ook weten hoe het in Nederland was. Ook heb ik gegeten, gekookt, gedamd en hard gelopen met het personeel. Ze hebben mij Swahili geleerd en ik hen Nederlands. Ik heb dus super veel gedaan en geleerd, maar vooral enorm veel genoten en gelachen! Het was echt een top tijd.

In de avond zat ik vaak bij de toeristen en hadden we het over de trips die zij deden of hadden gedaan. Ook heb ik veel geleerd over de andere landen en heb ik enorm veel waardering gehad van alle gasten die er waren. Iedereen vond het zo bijzonder en had zoveel bewondering voor mij, dat was heel speciaal om te horen, omdat het voor mij heel normaal is om te doen. Ook heb ik enorm veel complimenten gehad over mijn Engels, dus misschien moet ik het maar gaan geloven en vertrouwen dat mijn Engels echt wel prima is.

Naast dat ik door de week enorm veel gave dingen heb gezien en heb gedaan ben ik ook op safari geweest. Een dag safari en een meerdaagse safari. Ook dit was ongelooflijk vet en heb ik weer dingen gedaan en gezien die helemaal nieuw waren.
Op de meerdaagse safari waren we met zes meiden en gingen we naar Serengeti en de Krater. Vanwege de migratie waren er super veel gnoes en zebra’s. In het hele weekend hebben we er wel duizenden gezien. Zoveel dat je op een gegeven moment niet eens meer keek. Ook hebben we dit weekend wel meer dan 50 leeuwen gezien. Sommige van veraf, maar ook leeuwen van super dichtbij met welpjes. Dat was zo gaaf, je kon ze gewoon bijna aanraken. Ook hebben we de lion King gezien, want we hebben zelfs leeuwen op een rotsblok gezien! We hebben een luipaard in een boom gezien met onder hem een dode impala. Heel veel hyena’s, impala’s en buffels. We hadden heel veel geluk, want we hebben zelfs een neushoorn gezien van heel veraf. Wat betekent dat ik de hele big 5 al heb gezien en ik heb nog twee safari’s op de planning staan. ’s Nachts sliepen we in een tentje in de national parks tussen de wilde dieren en dat hebben we geweten. Toen we na het eten onze chips naar de auto wilde brengen, stonden we al oog in oog met een hyena op 15 meter afstand. Ook als je ‘s nachts moest plassen zag je vaak ogen in de verte. ‘s Nachts hoorde we ook hard gehijg, dit bleken leeuwen te zijn. Het was zo gaaf om zo dichtbij de natuur te zijn. Ik heb dan ook de volgende ochtend mijn wekkertje heel vroeg gezet, zodat ik kon genieten van een super mooie zonsopgang. De nacht erop stonden we oog in oog met een buffel op misschien 8 meter afstand, dat was ook best spannend, maar gelukkig ging het allemaal goed en is er niks gebeurd en hebben we allemaal genoten.

Op de dag safari gingen we naar Lake manyara. Dit was een heel bijzonder park, omdat het vier verschillende omgevingen heeft. Eerst rijd je door een soort tropisch regenwoud met mega vele bavianen, daarna over de openvlaktes waar veel giraffe en olifanten zijn. Uiteindelijk zijn we naar het meer gereden en daar kwam dus warm water uit de grond. Het water was gewoon zo warm dat je je hand verbrand als je het water voelde. Wat heeft de natuur toch bijzondere fenomenen. Bij deze hotspring was nog een heel mooi uitzichtpunt met honderden flamingo’s. Ook zijn we bij de hippopool geweest en daar hebben we nijlpaarden zien vechten. Het was weer een fantastische dag.
Naast alle leuke dingen deze weken, zijn er ook al heel veel huisgenootjes gaan reizen of naar huis. Ik heb dus al afscheid moeten nemen van zes huisgenootjes. We zijn nu nog maar met 6 van de 13 over.

Gelukkig ga ik de komende weken naar Zanzibar en genieten van een lekker vakantie met veel zon, zee en strand en mijn volgende blog zal pas weer in 2018 zijn. Heel raar dat het nu al kerst is, heb helemaal geen kerstgevoel hier in de zon. Vanuit hier wens ik jullie allemaal hele fijne dagen en het mooiste voor 2018. Volg je dromen, doe wat je leuk vind en geniet want dan komen er zoveel mooie dingen op je pad.


  • 26 December 2017 - 22:35

    Ellen:

    Wat een avonturen en belevingen, super gaaf om dit weer te lezen! Oe die wilde dieren zo dichtbij lijkt me wel eng hoor, stoer wijf! Geniet van je vakantie in Zanzibar komende week, jij zult wel als een Afrikaan terug komen waarschijnlijk! Dikke knuffel!!

  • 27 December 2017 - 20:07

    Marleen:

    Wat een gave belevenissen weer allemaal! Super tof om te lezen! Geniet van je vakantie!!!

  • 27 December 2017 - 23:01

    Nellie:

    Wauww wat een prachtige belevenissen weer!! Jaloers op al die mooie avonturen en ervaringen! Geniet van je vakantie Zanzibar!! X

  • 28 December 2017 - 09:35

    Ellen:

    Wat heerlijk weer om het zo te lezen. Het komt echt binnen. Lekker chillen en genieten in Zanzibar nu. Tot gauw xxxx

  • 28 December 2017 - 10:16

    Gerard:

    jamie....wat maak je toch veel mee! ....Ik zou graag effe komen kijken!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 17016

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2017 - 02 Februari 2018

Tanzania 2017

04 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: